دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

جراحی زیبایی لثه

خط لبخند بهینه باید به صورتی باشد که هنگام لبخند زدن حداقل مقدار ممکن از بافت لثه نمایان شود. بافت لثه مشاهده شده در خط لثه باید متوازن بوده و حتی با لب بالا هارمونی و تناسب داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از افرادی که لبخند لثه ای دارند یا بخش زیادی از لثه آنها هنگام لبخند زدن نمایان می شود احساس می کنند لبخند غیر جذاب دارند و در نتیجه نسبت به لبخند زدن بی میل می باشند. به هر حال، با توجه به عواملی که بر لبخند لثه ای تاثیر می گذارد، این حالت می تواند نشان دهنده مشکلات جدی تر در ارتباط با وضعیت دندان ها باشد. در ادامه درمان ها به منظور اصلاح طرح لبخند لثه ای با روش های گوناگون از جمله جراحی زیبایی لثه مطرح شده است.

لبخند لثه ای به توجه به چه عواملی تشخیص داده می شود؟
شکل و اندازه لب ها
عضلات صورت
شکل و اندازه دندان ها
بافت لثه

آیا جراحی زیبایی لثه ضروری است؟
زیباسازی لثه نوعی جراحی زیبایی است. بیشتر اوقات از لحاظ پزشکی الزامی برای این کار نیست. اکثر مردم لثۀ خود را تغییر شکل می دهند تا ظاهر لبخند خود را بهتر کنند. با این حال، برخی افراد به عنوان بخشی از درمان ضروری پیرادندانی، مانند افزایش طول تاج، کاهش حفره های میان دندان و لثه و بازسازی، تحت جراحی زیباسازی لثه نیز قرار می گیرند.

چه پزشکانی جراحی زیبایی لثه را انجام می‌دهند؟
بسیاری از دندانپزشکان عمومی و پیرادندانپزشکان (متخصصان لثه) می توانند عمل زیباسازی لثه را انجام دهند. قبل از انجام این عمل، در مورد دانش و تجربۀ دندانپزشک از این عمل بپرسید.و حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید که دارای مهارت و تخصص کافی در زمینه جراحی لثه باشد.

هزینه جراحی زیبایی لثه
هزینۀ جراحی زیبایی لثه به میزان کاری که باید انجام شود بستگی دارد. با دندانپزشک خود در مورد هزینه ای که بر اساس نیازهای شخص شما است صحبت کنید. بیمۀ دندان ممعمولاً هزینۀ جراحی زیبایی لثه را به دلیل زیبایی پوشش نمی دهد.

درمان لبخند لثه ای
اگر شما فکر می کنید که لبخند لثه ای یا لبخند لثه نما دارید، با دندان پزشک خود برای تایید وجود مشکل و راهکارهای درمانی ممکن از جمله جراحی زیبایی لثه صحبت کنید. در این حالت دندان پزشک وضعیت دهان، دندان ها و لثه های شما را برای تعیین مقدار اضافی نمایش لثه و دلایل احتمالی مربوط به آن مانند کوتان بودن دندان ها را بررسی می کند. این معاینه همچنین می تواند با قالب گیری سنتی یا دیجیتال از دندان ها و لثه ها همراه باشد. علاوه بر این برای بررسی های بیشتر ممکن است نیاز به تهیه عکس رادیولوژی از ریشه های دندان و استخوان فک وجود داشته باشد. اگر شما از مشکلات جدی لبخند لثه نما رنج می برید ، در این حالت با توجه به ماهیت مشکل شما ، درمان لبخند لثه ای می تواند شامل یک یا چند مورد از اقدامات زیر باشد:

جراحی عقب رفتن لثه ( پریودنتال )
لثه برداری (بالا بردن لثه) یا جراحی بلند کردن عاج ( بهبود ظاهر لثه و اندکی تغییر شکل استخوان زیر آن) خدماتی است که برای بالا بردن خط لثه و حذف کردن آن از خط لبخند شما استفاده می شود. انجام این کار در مواردی مناسب است که دندان ها ظاهر کوتاه داشته باشند. در صورتی که سطح دندان دچار مشکل باشد یا سایر مشکلات زیبایی علاوه بر لبخند لثه ای نیز در بیمار مشاهده شود، دندان پزشکان زیبایی از روکش پرسلاین یا ونیر طراحی شده برای شما با توجه به اهداف زیبایی مورد نظر استفاده خواهند کرد. جراحی زیبایی لثه با بالا بردن لثه یک عمل جراحی بسیار ساده است که از طریق ایجاد شکاف یا الکتروکوتر در حالت بی حسی موضعی با استفاده از داروی ضد تشویش یا بدون استفاده از آن انجام می شود. بلند کردن سطح دندان یک عمل جراحی پیچیده تر در مقایسه با بالا بردن لثه است. برای هر دو حالت، لازم است که دندان پزشک اندازه گیری ها، ارزیابی ها و عکس برداری یا مدل سازی سه بعدی را برای شما انجام دهد تا به این ترتیب بتوان قبل از عمل جراحی زیبایی لثه برای رفع لبخند لثه ای نتایج حاصل از عمل را به شما نشان داد.