دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

لمینت کردن دندان

دندان های بدشکل و بدرنگ در اولین برخورد، توجه مخاطب را جذب کرده و ضمن اثر گذاری منفی بر ارتباطات اجتماعی، اعتماد به نفس فرد را کاهش می دهد. از این رو داشتن دندان هایی با ظاهر مناسب و لبخندی درخشان و بی نقص هم در ارتباطات اجتماعی و هم در اعتماد به نفس درونی افراد، نقش مهمی ایفا می کند.امروزه معجزه ای به نام لمینت دندان می تواند زیبایی را به چهره و لبخند شما بازگرداند.افرادی که دندان های زیبا و سفیدی ندارند و از لبخند زیبا برخوردار نیستند،میتوانند با لمینت که روی سطح جلویی دندان را پوشش می دهد، اعتماد به نفس از دست رفته خود را به دست بیاورند.

لمینت دندان چیست؟
لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود.به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق‌العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند. درواقع این لایه همرنگ دندان‌ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها شده و اگر دندان‌ها با فاصله در کنار هم باشند فاصله را بسته و بر روی دندان‌هایی که شکستگی دارند انجام می‌گیرد.

چه کسانی نباید دندان هایشان را لمینت کنند؟
لمینت روشی در دندانپزشکی زیبایی است که موجب اصلاح رنگ دندان ها و پرشدن فاصله آنها می شود بنابراین افرادی که دندان های سالم دارند نباید دندان های خود را لمینت کنند زیرا در هر بار لمینت دندان، لایه فوق العاده نازکی از آن تراشیده می شود.اگر همین روال ادامه پیدا کند و هر بار مقداری از دندان تراشیده شود، عمر دندان کوتاه شده و در دراز مدت و در اثر آسیب های ایجاد شده ممکن است دندان به پر کردن، عصب کشی و یا حتی کشیدن احتیاج داشته باشد.برخی از افراد جوان که سنی بین 17 تا 30 سال دارند به علت زیبایی و سفید شدن دندان ها اقدام به گذاشتن لمینت می کنند اما عمر این لمینت ها دائمی نیست وفرد پس از مدتی دوباره باید دندان هایش را لمینت کند.

لمینت دندان به چه افرادی پیشنهاد نمی شود؟
کسانی که به لمینت کردن دندانهایشان علاقمند هستند نباید تا زمانی که مشکلی برای دندانشان به وجود بیاید، دندان هایشان را لمینت کنند زیرا اگردندان پزشک متبحر نباشد و لمینت را به درستی انجام ندهد، عصب دندانها از بین می رود و دندانها نسبت به سرما و گرما حساس می شوند .
کسانی که عادت دارند دندان قروچه کنند و یا زیاد ترشی یا مواد اسیدی می خورند و کسانی که بیماری های مفصلی دارند و مهم تر از همه کسانی که بهداشت دهان را رعایت نمی کنند، نباید از این روش ها استفاده کنندزیرا لمینت مستلزم استفاده منظم از نخ دندان و مسواک است.
کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. این افراد باید به جای لمینت کردن دندان از انواع روکش دندان استفاده کنند.

افراد مناسب برای لیمنت دندان
افرادی مناسب برای لمینت دندان هستند که دندان های دو رنگ دارند و یا دندانهایشان کج است و طول آن کوتاه می باشد و یا قسمتی از دندانهایشان ساییده شده و هم ردیف یکدیگر نیستند .

انواع لمینت دندان
لمینت و روکش های دندان در انواع متفاوتی به بازار محصولات دندان پزشکی عرضه شده اند.لمینت های دندان در دو نوع کلی موجود هستند و دندان پزشک با توجه به میزان مشکلات دندان ها تصمیم می گیرد که کدام نوع برای زیبایی دندان های فرد مناسب تر است.

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم)
پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی از جنس سرامیک ساخته شده و بر خلاف نوع کامپوزیتی، دو تا سه هفته برای تحویل نهایی دندان‌های شما زمان نیاز است. کاربرد لمینت سرامیکی بیشتر در دندان‌های بد شکل، اصلاح نامرتبی‌ها، بزرگ کردن دندان‌های ریز، به هم ریختگی، شکستگی‌های دندانی، کوتاهی و بلندی، بستن فاصله‌های بین دندانی و اصلاح رنگ دندان استفاده می شود.در لمینت سرامیکی، ابتدا از دندان‌هایتان قالب گیری می شود، بعد از آماده شدن این قالب‌ها، بیمار و دندان پزشک، رنگ مد نظر را روی دندان اعمال می کنند، پس از پایان این مراحل لمینت سرامیکی روی دندان مراجعه کننده چسبانده می‌شود.

موارد استفاده از لمینت سرامیکی
1. از بین بردن فواصل دندانی با استفاده از لمینت دندان
2. اصلاح به هم ریختگی های متوسط دندانی با کمک لمینت دندان
3. درمان دندان های تیره و رنگ دار با کمک لمینت دندان
4. درمان دندان های لکه دار با کمک لمینت دندان
5. درمان دندان هایی که لب پر شده اند.

معایب لمینت های سرامیکی
1. لمینت های سرامیکی اکثرا در صورت شکست باید عوض شوند.
2. عمر متوسط لمینت های سرامیکی معمولا 10 سال است و پس از ان باید اقدام به تعویض آن نمود.
3. در صورت تراش بیش از حد و رسیدن به عاج دندان، باند ضعیف شده و ممکن است لمینت سریعتر بیفتد.
4. لمینت های سرامیکی در دندان ها با پوسیدگی گسترده و یا پر کردگی های قدیمی به کار نمی اید.
5. پس از چسباندن لمینت بر روی دندان رنگ و شکل آن دیگر قابل تغییر نمی باشد.
6. هزینه لمینت های سرامیکی مقداری بالاست و همه افراد قادر به استفاده از آن نیستند.

مزایای لمینت های سرامیکی
1. لمینت های سرامیکی به علت انعکاس نور روی دندان، زیبایی دندان دو چندان می شود.
2. سطح شیشه ای سرامیکی لمینت رنگ نمی گیرد.
3. لک نشدن لمینت سرامیکی به دلیل تخلخل نداشتن پس از لعاب دادن سرامیک
4. عدم نیاز به بی حسی در لمینت های سرامیکی

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم)
در مقابل لمینت سرامیکی، کامپوزیت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده میشود (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام می‌شود)، میزان پایش پذیری (براق‌تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس میتواند کاملا همرنگ دندان‌های دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان‌تر از روش دیگر است. کامپوزیت نوعی پوشش است که روی دندان‌های شما در یک جلسه کامل قرار می‌گیرد. به کار گیری صحیح کامپوزیت روی دندان‌های شما دقت و مهارت بسیار زیادی می‌خواهد.

مزایای کامپوزیت دندان
1. لمینت کامپوزیتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.
2. میزان تراش دندان شما در بکارگیری لمینت کامپوزیتی کمتر است.
3. با لمینت کامپوزیتی به راحتی می‌توانید دندان‌های شکسته خود را ترمیم نمایید.
4. کاربرد کامپوزیت برای ترمیم موارد محدود و افراد کم سن بهتر جوابگو است.

معایب کامپوزیت دندان
1. در لمینت کامپوزیتی امکان سایش بین دندان‌ها وجود دارد.
2. زیبایی و جلوه بیشتر دندان‌های شما کمتر است.
3. در لمینت کامپوزیتی امکان برگشت تغییر رنگ وجود دارد.
4. کامپوزیت از طول عمر و دوام کمتری برخوردار است.

طول عمر دندان لمینت شده چقدر است؟
اگر لمینت به درستی نصب شود و طراحی دقیقی داشته باشد هیچوقت از دندان جدا نمی‌شود، ولی اگر به درستی نصب و طراحی نشود احتمال جداشدنش وجود دارد.
اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما روبرو شود باعث جداشدن لمینت شده و باید کار‌های مراقبتی لازم را انجام داد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری گردد. از گاز زدن و جویدن ته دیگ‌ها و میوه‌های سفت باید خودداری کرد و مراقبت‌های لازم انجام گیرد تا عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند.
دندانی که روی آن ترمیم لمینت انجام شده به همان اندازه پوسیده میشود که دندان طبیعی می‌پوسد و به همان اندازه که به دندان طبیعی اهمیت بهداشتی داده می‌شود باید به دندان درمان شده نیز داد تا سالم بماند. لمینت به عنوان پوششی است که فقط روی دندان را در بر گرفته و اگر بهداشت دهان رعایت نشود باعث ایجاد پلاک میکروبی در آن شده و پوسیده شود و باید آن را از پشت ترمیم کرد.

مزایای لمینت کردن دندان ها
بدون نیاز به بی حسی
انجام درمان تنها در 2 جلسه
زیبایی چشمگیر و طبیعی
عدم رنگ پذیری
مقاومت بسیار بالا

معایب و عوارض لمینت کردن دندان ها
بعد از چسباندن لمینت بر روی دندان رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست.
هزینه نسبتا گرانی دارد.
در صورت شکستن باید تعویض شود.
اگر کمی تراش زیادتر از حد باشد لمینت ممکن است زودتر بیفتد.
کاربردی در دندان ها با پوسیدگی وسیع و یا پر کردگی های قدیمی ندارد.

حساسیت دندان لمینت شده پس از طول درمان
ممکن است شما بعد از فرآیند و طول درمان لمینت دندان خود، در ابتدا دچار حساسیت شوید. به طوری که وقتی مایعات یا غذاهای سرد یا گرم میل می‌نمایید با کمی درد روبه رو بشوید. البته اصلاً جای نگرانی وجود ندارد چون بعد از مدت کوتاهی این حساسیت از بین می‌رود.
منبع:www.salamatonline24.com