دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

مراقبت های لازم پس از انجام لمینت دندان

لمینت دندان یک لایه از جنس سرامیکی و یا کامپوزیتی بر روی دندان است.درست است که این لایه به راحتی لکه های دندان را پوشش خواهد داد اما این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و نکات مخصوص به نگهداری از آنها، این روکش ها پس از مدتی عمر خود را از دست خواهند داد و پس از مدتی نابود می شوند،مطلب زیر را دنبال کنید تا بدانید پس از انجام لمینت دندانها بهترین مراقبت ها چیست و یک نتیجه منحصر بفرد بگیرید.

مراقبت های کلی بعد از لمینت کردن دندانها
بعد از اینکه درمان انجام شد فرد باید مراقبت های دهانی لازم را به عمل آورده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها از آسیب رسیدن به آن پیشگیری گردد.
اگر نیاز به جرم گیری دندان پیدا شد باید به دندانپزشک خود اطلاع داد که دندانش لیمنت است و اگر جرم گیری را با استفاده از دستگاه انجام می دهد باید احتیاط کامل را انجام دهد .
استفاده کردن بی رویه از دهان شویه ها که حاوی فلوراید ها هستند میتواند روی لمینت ها تاثیر گذاشته و قبل از استفاده از دهانشویه به متخصص دندانپزشکی خود اطلاع داده تا بر اساس تجویز دکتر استفاده شود.

مراقبت های غذایی بعد از لمینت کردن دندانها
خوراکی ها نقش بسیار مهمی در زیبایی دندان و همینطور سلامت دندان ها دارند. پزشکان توصیه می کنندکه در این زمینه تحقیقاتی انجام دهید و یا با راهنمایی پزشک متخصص یک برنامه غذایی مناسب برای خود انتخاب کنید.در اغلب موارد به افراد توصیه می شود که پس از آنکه عمل زیبا سازی دندان ها را انجام دادند، از موادی مانند سیب زمینی و نان و غیره به صورت متعادل استفاده کنند.زیرا موادی که دارای نشاسته هستند بر روی دندان اثر تخریبی می گذارند.البته مصرف معمولی و متعادل آنها هیچ ضرری ندارد.حتی بعد از انجام عمل زیبا سازی دندان ها باید از خورن بی رویه موادی همچون سیب زمینی ها اجتناب کرد.
برای نگهداری هرچه بهتر لمینت دندان، بهتر است از نوشیدنی هایی که برای دندان ضرر دارند کمتر استفاده شود.همانطور که میدانید یکی از اصلی ترین عوامل در ایجاد لکه بر روی دندان ها نوشیدنی ها هستند.این نوشیدنی ها با ایجاد جرم بر روی سطح دندان باعث کثیفی آن می شوند و در صورتی که آن جرم در زمان لازم پاک نشود، مرتبا به آن اضافه خواهد شد و بنابر این برای از بین بردن آن نیاز به روش هایی همچون جرمگیری و لمینت است.
نوشیدنی هایی همچون قهوه و نوشیدنی های الکلی می توانند بر روی لایه کار گذاشته شده بر روی دندان نیز تاثیر بگذارند.در نتیجه لمینت نیز در اثر استفاده بیش از حد این نوشیدنی ها و عدم رعایت بهداشت می تواند آسیب ببینت.اما در صورتی که پس از هر بار مصرف این گونه نوشیدنی ها مسواک زده شود، طول عمر لمینت افزایش پیدا خواهد کرد.

مراقبت های بهداشتی بعد از لمینت کردن دندانها
لمینت برای روی دندان بکار رفته و سطح دندان از بافت های طبیعی است و با رعایت نکردن بهداشت دهانی باعث پلاک میکروبی شود. اگر دندانی که لمینت شده باشد پوسیده شود میتوان آن را ترمیم کرد و مشکلی را ایجاد نمیشود اما اگر دندان های جلو احتمال پوسیدگی از قبل داشته باشد با انجام لمینت نیز پوسیده شده و میتوان با مراقبت های دهانی و مسواک و نخ دندان از بروز میکروب و پلاک های مجتمع جلوگیری کرد و لمینت میتواند یکی از راه های کم کردن پوسیدگی دندان ها شود.
نگهداری از لمینت دندان بسیار آسان است و مانند دندان طبیعی باید مرتب مسواک شده و از نخ دندان برای تمیز نگه داشتن آنها استفاده شود. دندانپزشک معمولا استفاده از خمیر دندانی را به شما توصیه می کند که حاوی فلوراید باشد و مانع از ساییدگی دندان ها شود.

مراقبت های پزشکی بعد از لمینت کردن دندانها
یک هفته پس از نصب لمینت ها باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وی عملکرد لمینت ها و واکنش دهان به وجود لمینت ها را بررسی کند. حتی اگر با لمینت ها مشکلی ندارید باید برای اطمینان از سلامت دهان و دندان خود پس از یک هفته به پزشکتان مراجعه کنید.
در صورتی که عاداتی مانند دندان قروچه یا سایش دندان دارید، دندان پزشکتان ممکن است به شما محافظ دندانی بدهد تا در هنگام خواب با گاز گرفتن محافظ، آسیبی به لمینت های خود وارد نکنید.
همچنین باید برای رسیدگی های بیشتر به طور مداوم به پزشکتان مراجعه کنید زیرا لمینت های سرامیکی باید با خمیری ویژه که خاصیت ضد سایشی دارد، صیقل داده شوند. همچنین دندانپزشک تان باید دندان هایتان را در فواصل زمانی کوتاه بررسی کند تا به محض یافتن کوچکترین نشانه ی خرابی در لمینت ها به آن رسیدگی کند.

توجه:
ممکن است برایتان سوال شود که در صورتی که مواد مضر برای دندان استفاده نکنید و یا به طور متعادل و اصولی استفاده کنید و بهداشت دندان ها را نیز رعایت کنید، عمر مفید لمینت دندان چقدر خواهد بود؟مسلما هرچه مراقبت بیشتر باشد طول عمر نیز افزایش پیدا می کند.اما نباید این نکته را از یاد برد که در هر صورت دیر یا زود این روکش ها از بین خواهند رفت زیرا عمرشان همانند عمر دندان نیست.دندان از سفت ترین و سخت ترین موادی است که در جهان تا کنون کشف شده است.این ماده محکم می تواند تا سالیان سال دوام بیاورد اما در صورتی که غذاها درون دهان بمانند، اسیدی تولید می کنند که باعث نابودی دندان می شود.
منبع:www.salamatonline24.com