دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

دندانپزشکی زیبایی

امروزه زیباتر کردن دندانها به یک تخصص تبدیل شده است، منظور از زیبا کردن، بالابردن عملکرد دندان ها و همچنین بهبود یافتن میزان زیبایی انها در کنار هم است،پس باید اقداماتی صورت گیرد تا به این هدف رسید.دندانپزشکی زیبایی حیطه وسیعی از درمان ها و تکنیک ها ست و می توان اینگونه بیان کرد، که یک دندانپزشک زیبایی علاوه بر علم کافی، باید یک هنرمند نیز باشد تا با تلفیقی از علم و هنر در دندانپزشکی بشود به لبخندی با کیفیت رسید.

هنگامی که با دیگران صحبت میکنید هر قدر چهره بی ‌نقص و زیبایی داشته باشید اگر دندان‌هایتان کج و جلوزده، زرد و یا لب پر باشد تمامی چهره شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر چه درمان‌های زیبایی لبخند مستقیماً به سلامتی مرتبط نیستند اما در واقع با بهبود اعتماد به ‌نفس و بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی افراد، سلامت روانی و فیزیکی افراد را بهبود می‌بخشد. به طور کلی اقداماتی که در جهت بهبود ظاهری دندان ها، لثه ها یا کام، انجام می شود دندانپزشکی زیبایی نامیده می شود.با این حال تقریبا اکثر درمان های زیبایی دندان باعث افزایش سلامت دندان نیز می شوند.امروزه دندانپزشکی زیبایی بخش وسیعی از خدمات دندانپزشکی را ارئه می نماید که به کمک آنها میتوانید مشکلات ظاهری دندان را رفع و از یک چهره ی جذاب و دلنشین لذت ببرید.

تفاوت دندانپزشکی زیبایی با دندانپزشکی عمومی چیست؟
دندان‌پزشک عمومی اصطلاحی است که برای درمان‌های متداول دندانپزشکی مانند جرم گیری، پر کردن دندان، کشیدن دندان، عصب‌ کشی و درمان‌های مشابه دیگر که جهت حفظ سلامت دهان و یا برطرف کردن بیماری‌های دهان و دندان انجام می‌شود، به کار می‌رود. همه متخصصان دهان و دندان تحصیلات دندانپزشکی عمومی را پشت سر گذاشته ‌اند.در دندانپزشکی زیبایی مشکلاتی مانند لبخند لثه ای، زردی و بد رنگی دندانها، فاصله بین دندان‌ها، کجی و انحراف دندان‌ها، بد شکلی لبه های دندان، لب پر شدگی و ترک‌ خوردگی، هم‌ تراز نبودن دندان‌ها، ساییدگی و کوتاه بودن دندان‌ها، جلو زدگی دندان‌ها، بزرگ بودن بیش از حد اندازه دندان‌ها و مشکلات دیگر اصلاح می‌شود.

درمان های زیبایی دندان شامل چه مواردیست؟
مواردی که در زیر عنوان شده است انتظاراتیست که میتوان از یک دندانپزشک زیبایی داشت:

بیلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها
از شایع‌ترین درمان های بکارگرفته شده در دندانپزشکی زیبایی بیلیچینگ است. داروهای سفیدکنندهٔ دندان زیادی را بدون نسخه می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد، ولی موارد سفیدکننده‌ای که دندانپزشک بکار می‌برد، ماندگاری و سفیدکنندگی بیشتری را برای دندان‌های زرد زنگ بوجود می‌آورد.

شکل دادن به مینای دندان
این درمان پستی بلندی‌های دندانها را از بین می‌برد تا دندان‌ها زیباتر جلوه کنند. از این روش می‌توان برای نواحی کوچک دندان که شکسته شده‌اند، استفاده کرد.

ایجاد طرح یاشکل دادن دوبارهٔ دندان
از معدود درمان‌های فوری است که در دندانپزشکی زیبایی بکار می‌رود. ایجاد طرح دندان یا همان شکل دادن دوبارهٔ دندان، روشی برای تصحیح دندان‌های کج و خمیده، دندان‌های شکسته، دندان‌های ترک دار و دندان‌هایی که روی هم درآمده‌اند، است که فقط در یک جلسه تصحیح می‌شود.

مریلند بریج
دندان‌های مصنوعی هستند که میان دو عاج دندان قرار داده می‌شود تا مکان دندانی که خالی است را پر کند. آن دو عاج، دندان مصنوعی را به دو دندان کناری متصل نگه می‌دارد. از این روش برای کسانی که یک یا چند دندانشان را از دست داده‌اند استفاده می‌شود.

لمینیت
لایه‌هایی بسیار نازک که از ترکیبات پرسلن ساخته شده‌اند و به‌طور مستقیم به دندان‌ها چسبانده می‌شوند.لمینیت گزینه‌ای برای بستن فضاها یا پنهان کردن دندان‌های زردرنگی که به روش‌های سفیدکنندگی پاسخ مناسب نمی‌دهند.همچنین دندان‌هایی که بسیار آسیب دیده‌اند می‌توانند بااین روش پوشانده‌شوند. این روکش‌ها ساختار طبیعی دندان را به میزان بیشتری از ونیرها می‌پوشانند.

کامپوزیت
یک رزین هم‌رنگ دندان که با چسبیدن به دندان می‌تواند ظاهر آن را بهبود بخشیده و عملکرد آن را بازگرداند. روندهای دندان پزشکی شامل این ماده، به آماده‌سازی (تراش) بسیار کمی از دندان نیاز دارد و می‌توانند بسیاری از ناهنجاری‌های مربوط به زیبایی دندان را بپوشانند.

بلند کردن لثه
یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که لثه را بلند می‌کند و شکل می‌دهد. در این روش، لایه‌های لثه شکل داده می‌شوند که این عمل باعث می‌شود تا دندان‌ها متقارن و زیبا جلوه کنند.

استرداد گازگرفتن
این درمان برای بیمارانی بکار می‌رود که دندان هایشان ساییده شده (امکان دارد که در اثر رفلاکس‌های اسیدی ایجاد شود)، توسط این روش می‌توانند به دندان هایشان دوباره، حجم و بعد ببخشند و لبخندشان را زیباتر ساخت. در این روش، گاهی اوقات چین و چروک‌های گوشهٔ لب از بین می‌رود و باعث ایجاد حس جوانی و کاهش نیاز به عمل جراحی پلاستیک می‌شود.

ایمپلنت‌های دندانی
ایمپلنت ها معمولاً از جنس تیتانیوم هستند و جایگزین ریشۀ دندان ازدست‌رفته می‌شوند. ایمپلنت دندانی با متصل‌شدن یک کراون (crown) مشابه تاج دندان طبیعی، جایگزینی کامل برای دندان قبلی می‌شود.

ارتودنسی
این درمان راهیست برای صاف کردن و حرکت دادن دندان ها برای بهبود ظاهر و کارکرد آنها همچنین، باعث کمک به سلامتی طولانی مدت دندانها ، لثه و مفاصل فک با وارد کردن فشار کمی به کل دندانها میشود.

جراحی زیبایی لثه
جراحی جزئی لثه که می‌تواند نمای زیباتری به آن ببخشد و لبخند را زیباتر کنند.

در پایان توجه داشته باشید که به طور کلی وقتی می خواهید برای طرح لبخند مناسب اقدام نمایید باید در نظر داشته باشید که انتخاب یک دندانپزشک حاذق در وهله اول از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در مرحله دوم شما باید دید که چقدر دید منطقی دارید و انتظار شما از طرح لبخند زیبا چیست؟ دقت نمایید که هر فرد با توجه به دهان و دندان خود دارای شرایط مختلفی بوده و اعمال طرح لبخند زیبا در هر شخص متفاوت است و گاه با نتیجه ای کامل و گاه نیمه کامل همراه خواهد بود.
منبع:www.salamatonline24.com