دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

هر آنچه باید از لمینت کردن دندان ها بدانید.

دندان زیبا و سالم یکی از نشانه های زیبایی چهره محسوب می شود. بنابراین افراد زیادی خواهان داشتن دندان هایی سفید، درخشنده، مرتب و جذاب هستند. یکی از علت های مراجعه افراد به دندانپزشک زیبایی داشتن لبخندی زیباست، امروزه می توان با روش های علمی و ثابت شده زیبایی و درخشندگی را به دندان ها هدیه کرد، یکی از این روش ها لمینیت دندان است. لمینت دندان روشی سریع و بدون درد برای دستیابی به دندان هایی زیبا، درخشنده، منظم و سفید می باشد که تاثیر بسیار زیادی در زیباتر کردن لبخند افراد خواهد داشت.

لمینت دندان چیست؟
لمینت دندان یا ونیر لایه ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان ها یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان دندان های شکسته روی دندان قرار داده می شود.

انواع لمینت دندان
لمینت دندان سرامیکی:
لمینت دندان سرامیکی از یک لایه ی نازک شامل شده که حدود 2 میلیمتر است که با جنس پرسلن چینی ساخته شده که از سرامیک خاصی است و بعد از اینکه با تراشیدن دندان روی آن چسبانده می شود بعد از قالبگیری در لابراتور ساخته شده و در قسمت جلویی دندان قرار گرفته.

لمینت دندان کامپوزیتی:
برای بکار گذاشتن این نوع پوسته نیازی به قالب گرفتن و لابراتور نیست و شاید نیازی هم به تراشیدن دندان نباشد و به صورت مستقیم کامپوزیت را با استفاده از اشعه روی دندان می چسبانند و به صورت لایه ای محافظ روی مینای دندان قرار بگیرد. در مواردی که دندان ها با شکستگی و ترک های ریز یا تحلیل رفتن مواجه باشند استفاده از لمینت دندان کامپوزیت میتواند از آسیب دیدگی جلوگیری کرده و به عنوان محافظ روی دندان های آسیب دیده را گرفته و برای مینای دندان مفید باشد.

کاربردهای لمینت دندان
معمولا از لمینت دندان به منظور اصلاح مشکلات دندانی ، بهره گرفته می شود. از کاربردهای لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییر رنگ دندان ها
لکه های ناشی از داروها و یا تتراسایکلین
درمان کانال ریشه دندان
دندان های شکسته شده
نامنظم و یا ناهموار بودن دندان ها
دندان های که در آنها حفره وجود دارد
بستن فضای بین دندان ها
بد شکلی های دندانی
ناهنجارهای دندانی مادرزادی
افزایش ارتفاع طول تاج ها

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟
افرادی که پوسیدگیهای وسیع روی دندانهایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفون لثه هایشان موکول میشود.
افرادی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.
افرادی که دندان قروچه دارند، این عادت باعث شکستگی لمینت دندان شده و به مرور به آن آسیب میرساند. البته در مطب دکتر سپهریان برای حل مشکلات سایشی ناشی از دندان قروچه و کاهش آثار سایر عادات مخرب دهانی ، نایت گارد (محافظ دندان) به صورت کاملا رایگان ارائه میگردد. بدین ترتیب این افراد نیز میتوانند از مزایای لمینت دندان بهره ببرند.
افرادی با ناهنجاری های فکی که معمولا نیاز به ارتودنسی و حتی ارتوسرجری (یعنی ترکیب درمانهای ارتودنسی و جراحی فک) دارند اما در موارد بسیار اندکی که ناهنجاری در حد جزیی است قابل اصلاح توسط لمینیت کامپوزیتی و یا سرامیکی هستند.

هزینه لمینت دندان ها چقدر است؟
یکی از دغدغه‌های فکری متقاضیان لمینت قیمت و هزینه آن می باشد، قیمت لمینت را دندانپزشک زیبایی با توجه به موقعیت دندان ها، تعداد دندان هایی که خواهان لمینت است و نوع لمینت محاسبه می کند و از فردی به دیگری معمولا متفاوت می باشد..همچنین قیمت لمینت دندان بستگی به درصد آسیب دیدگی دندان داشته و بر اساس این که نیاز باشد چه میزانی روی درمان وقت گذاشت و از چه مقدار مهارتی استفاده کرده به مراتب قیمت را تغییر میدهد.

عوارض احتمالی لمینت دندان
بعد از اینکه درمان لمینت پایان یافت ممکن است دندان های شما نسبت به سرما و گرما کمی حساس تر از قبل شده باشند.البته باید کمی صبور باشید تا پس از مدتی این مشکل برطرف شود.
از دیگر مشکلات این روش این است که لمینت دچار شکستگی شود.باید گفت مهمترین دلیل شکستگی لمینت دندان در واقع خود بیمار است.اگر در طول عمر خود به خوبی از ان محافظت نماید بعید است که دچار چنینی مشکلی شود.بعد زا اینکه شما در دندان های خود لمینت استفاده کردید باید به برخی از موارد توجه بیشتری داشته باشید:مثلا از گاز گرفتن غذاهای سفت جدا خوددداری نمایید.از خوردن و جویدن یخ خودداری کنید.در هر صورت این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد و اگر برای شما نیز اتافق افتاد می توانید دوباره با لمینت کامپوزیتی و یا سرامیکی به ترمیمی بافت شکسته شده بپردازید.
از دیگر مشکلاتی که ممکن است بعد از سال ها استفاده از لمینت دندان برای شما پیش آید این است که رنگ مواد به کار رفته دچار تغییر شود.معمولا مصرف چای و قوه و سیگار کشیدن و عواملی از این دست باعث تغییر رنگ تدریجی لمینت خواهند شد.در واقع شما در طول مدت قرار گرفتن لمینت در دهانتان هر چقدر از این موادی که رد بالا اشاره کردیم بیشتر مصرف کنید احتمال تغییر رنگ لمینت شما بیشتر خواهد شد.

مراقبت های بعد از لمینت
بعد از اینکه درمان انجام شد فرد باید مراقبت های دهانی لازم را به عمل آورده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها از آسیب رسیدن به آن پیشگیری گردد. اگر نیاز به جرم گیری دندان پیدا شد باید به دندانپزشک خود اطلاع داد که دندانش لیمنت است و اگر جرم گیری را با استفاده از دستگاه انجام می دهد باید احتیاط کامل را انجام دهد. استفاده کردن بی رویه از دهان شویه ها که حاوی فلوراید ها هستند می تواند روی لمینت ها تاثیر گذاشته و قبل از استفاده از دهانشویه به متخصص دندانپزشکی خود اطلاع داده تا بر اساس تجویز دکتر استفاده شود.

طول عمر لمینت چقدر است؟
طول عمر لمینت معمولاً 10 تا 15 سال برآورد می‌شود. سیگار کشیدن و مصرف زیاد کافئین باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ لمینت خواهد شد.
منبع:www.salamatonline24.com