دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

سوالات متداول لمینت کردن دندان ها

برای بسیاری از افراد داشتن لبخند زیبا به دلیل تاثیر چشمگیری که در چهره و جذابیت شخص میگذارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است،اما عده زیادی از لبخند خود راضی نیستند و به فکر زیباتر کردن دندان ها و لبخندشان به وسیله درمان با لمینت افتاده اند.اگر شما کاندید مناسبی برای لمینت هستید ما در این مطلب سعی کردیم به سوالاتی پاسخ دهیم که ممکن است قبل از مراجعه به پزشک ذهن شما را مشغول کرده باشد.

آیا با پروتز متحرک می توان دندان ها را لمینت کرد؟
خیر. باید به جای پروتز متحرک از ایمپلنت استفاده کرد تا بتوان دندان های دیگر را لمینت کرد، زیرا پروتز متحرک به لمینیت به علت عدم ثبات آسیب میرساند.

آیا لمینت دندان برای دندان های آهکی توصیه می شود؟
بله از انواع لمینت می توان برای دندان های آهکی استفاده کرد.

آیا لمینت باعث بوی بد دهان می شود؟
خیر. لمینت باعث بوی بد دهان نمی شود اما از بوی بد دهان نیز جلوگیری نمی کند . البته اگر پزشک با مهارت لمینت را نصب کند و بهداشت دهان رعایت شود بوی بد دهان از بین خواهد رفت.

آیا می توان دندان شیری را لمینت کرد؟
دندان شیری به علت طول عمر کوتاه خود قابل لمینت کردن نیست و پزشکان به هیچ وجه این امر را توصیه نمی کنند.

چرا قیمت لمینت در کلینیک های مختلف دندان پزشکی متفاوت است؟
با توجه به متخصص یا عمومی بودن دندانپزشک، نوع سرامیک مورد استفاده، هزینه لابراتواری که لمینیت را می سازد و نوع چسب مورد استفاده، رنج قیمتی وجود دارد که متفاوت است.

آیا میشود از لمینیت برای بیماری که دارای ناهنجاری های فکی می باشد استفاده کرد؟
خیر چون معمولا در ناهنجاری های فکی مشکل بزرگتر از آن است که بتوان با اضافه کردن کامپوزیت به سطح آنها و یا با تراش اندک لمینیت سرامیکی آن هارا اصلاح کرد.

آیا لمینت به مرور زمان رنگ میگیرد؟
پوسته ی لمینت نیز مانند دندان طبیعی بوده و با خوردن مواد غذایی رنگدار تغییر رنگ داده ولی این نوع حالات ارتباط مستقیم با جنس و ساخت لمینت داشته و اگر از مواد خوب و مناسب و مرغوب ساخته شده باشد بسیار سخت تر رنگش تغییر میکند و نوع درمانی که انجام گرفته نیز موثر بوده و بعد از آن بهداشت فردی دهانی اصل اساسی را به خود اختصاص داده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها میتوان از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد.
اگر فردی سیگار میکشد یا قهوه و مواد رنگ دار وارد دهان خود میکند بی شک تاثیر بسزایی در تغییر رنگ ای پوسته داشته و باید به خوبی مراقبت های روزانه را انجام دهد و هرساله به پزشک معالج خود مراجعه کند و در صورت بروز مشکل آنرا پیشگیری و درمان کرد.

چه کسانی نمیتوانند درمان لمینت را انجام دهند؟
--افرادی که دارای لثه های عفونی هستند.
--افرادی که دندان های تحلیل یافته دارند.
--افرادی که دارای طول دندان های بیش از حد کوتاه هستند.
--افرادی که مینای دندانشان از بین رفته باشد.
--افرادی که پوسیدگی های شدید دندانی دارند.

در صورت آسیب رسیدن به لمینیت یا شکسته شدن باید چکار کرد؟
در صورت آسیب رسیدن به لمینیت یا شکسته شدن قابلیت تعویض آن وجود دارد و به هر دلیلی بر روی لمینیت ها تغییر رنگ به وجود آید می توان با یک پالیش به شکل اولیه خود باز گردد و شفاف و براق گردد. گاهی بر اثر ضربه یا فشار ممکن است لمینیت ها از روی دندان ها جدا شود که می توان با مراجعه به پزشک، به چسباندن دوباره آن اقدام کرد.

آیا لمینت سبب آسیب به دندان می شود؟
به صورت کلی اگر شما موارد و نکات بهداشتی را با دقت بالا رعایت کنید و اگر دندان پزشک شما از لابراتوار و مواد خوب استفاده کرده باشد تا بتواند آن پوشش لازمه را برای دندان ها ایجاد بکند، مشکلی برای شما اتفاق نخواهد افتاد.همچنین در فواصل زمانی مناسب، با معاینه ی وضعیت سلامت دندان ها می توان از خراب شدن دندان ها ممانعت کرد.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟
لمینت های دندانی عمر طولانی دارند اما ونیر های کامپوزیتی مدت زمان عمر و ماندگاریشان حدود پنج تا هشت سال است و بعد از این مدت باید مجددا تکرار شود. معمولا عمر آن بستگی به بهداشت و رعایت اصول ایمنی و وارد نشدن ضربه به لمینت دارد.

آیا لمینت دندان موجب حساسیت می شود؟
همانند دیگر روش های دندانپزشکی زیبایی،ممکن است حساسیتی در صرف مواد غذایی بسیار گرم و یا سرد، در روز های ابتدایی، دیده شود. این نوع حسایت موقتی بوده و بعد از بازه زمانی بسیار کوتاهی، بر طرف می شود.

آیا امکان شکستگی دندان لمینت شده وجود دارد؟
افراد در نگهداری و رعایت اصول و نکات مهم بهداشت دندان، تاثیری بسزایی دارند. با رعایت تمامی اصول اولیه ، امکان شکستگی لمینت به حداقل می رسد، ولی کاملا از بین نمی رود. اما در صورتی که لمینت دندان شکسته شود امکان ترمیم آن وجود دارد.

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟
تغییر رنگ دندان با گذر زمان به وجود می آید ، که بسته به مواد غذایی و نوشیدنی های مصرفی فرد دارد. می توان با کم کردن مصرف مواد غذایی رنگی ، تا حدی از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کرد. تغییر رنگ دندان لمینت شده به نسبت کامپوزیت دندان ، کمتر است و هر چقدر مواد مصرفی به کار رفته در لمینت دندان بهتر باشد، این تغییر رنگ کمتر اتفاق می افتد.

آیا ممکن است دندان لمینت شده جدا شود؟
زمانی که لمینت دندان توسط دندان پزشک مجرب و بر طبق رعایت اصول علمی کارگذاشته شود، هرگز از دندان جدا نمی شود.

آیا لمینت با تراش دندان انجام می شود؟
در حین انجام لمینت دندان، دندان تقریبا نیم میلی متر تراش داده می شود و حتی ممکن است، اگر فردی شرایط دندانی خوبی داشته باشد بدون تراش این کار انجام شود. در صورتی که این اندازه تراش دندانی، کم بوده و آسیبی به مینای دندان نمی زند.

آیا در دندان های نامرتب به جای ارتودنسی می توان از لامینت استفاده کرد؟
از نظر پزشکان در ناهنجاری های خفیف تا متوسط ، مخصوصا در فک بالا می توان به جای درمان ارتودنسی که زمان بیشتری نیاز دارد ، از روش لمینت استفاده کرد و نتیجه بهتری ازنظر ظاهری گرفت .اما در ناهنجاری های شدیدتر حتما نیاز به درمان ارتودنسی دندان می باشد ، در غیر این صورت دندان ها باید به مقدار زیادی تراش خورده شوند و همین باعث افتادن مکرر لمینت ها می گردد .همچنین اصرار بر درمان لامینت در دندان های به شدت نامرتب ممکن است باعث ایجاد التهاب و بیماری لثه شود و در این گونه موارد بهتر است از درمان ارتودنسی استفاده گردد.

تغییر رنگ لبه ای لمینت دندان به چه علت است؟
تغییر رنگ لبه ای لمینیت با گذشت زمان ، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه ، کشدن سیگار، و قلیانبه به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه های دندان مشود. میتوان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از کامپوزیت دندان است. همچنین جنس لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ میدهند.
منبع:www.salamatonline.com