دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

ایمپلنت دیجیتال چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

اغلب کاشت های دندانی زمان بر است و شاید نگران کننده ترین موضوع در این موارد مدت زمانیست که شخص باید بدون دندان بماند، زیرا در شیوه‌های سنتی و کلاسیک ایمپلنت، بیماران پس از جراحی لثه و کاشت پایه تیتانیومی باید برای کاهش التهاب و محکم شدن ریشه فلزی مدتی را بدون دندان طی می کردند درحالی که با "ایمپلنت دیجیتال" بلافاصله پس از جایگذاری پایه در لثه، روکش موقت روی آن قرار می گیرد که این امر دغدغه بی دندانی را برای بیمار به صفر می رساند.این مقاله را مطالعه کنید شاید شما هم بتوانید تجربه ایمپلنت دیجیتال را داشته باشید.

شیوه و روش کار در ایمپلنت دیجیتال به چه صورت است؟
کاشت ایمپلنت معمولا با اخذ یک رادیوگرافی سی بی سی تی (C.B.C.T ) صورت میگیرد. در این حالت دندانپزشک با استفاده از رادیوگرافی میزان استخوان را اندازه گیری می کند و بهترین طول و قطر ایمپلنت را تعیین می کند. در شیوه "ایمپلنت دیجیتال" به دلیل اینکه پیش از جراحی، دهان توسط رادیوگرافی اسکن می‌شود بهترین موقعیت کاشت ایمپلنت با درنظر گرفتن کیفیت و حجم استخوان مورد نیاز و موقعیت سینوس و عصب از قبل مشخص شده و احتمال خطا و لغزش به حداقل می‌رسد.
با کمک این روش، تمامی فرآیند جراحی با استفاده از فایل قالب دیجیتال یا همان اسکن دهان متقاضی و فایل CBCT فک کامل وی در نرم افزار، فرآیند شبیه سازی صورت می‌گیرد و سپس، مناسب‌ترین موقعیت کاشت ایمپلنت با استفاده از کیفیت استخوان فک بیمار و جای قرارگیری سینوس یا عصب معین می‌شود و طرح نهایی به وسیله متخصص فک و صورت یا جراح لثه، تایید می‌شود.

در پروسه درمانی “ایمپلنت دیجیتال” پس از مشخص شدن طرح درمان یک راهنمای جراحی که ابزاری از جنس پلاستیک شفاف است و محل دقیق جایگزاری ایمپلنتها را مشخص میکند. توسط دستگاههای بسیار دقیق ساخته میشود و با کمک این راهنما مرحله جراحی ایمپلنت در زمان بسیار کوتاهتر و به طور دقیقتری انجام خواهد شد.این فناوری ویژگی هایی را برای داندانپزشکان و بیماران دربردارد که از جمله ویژگی‌های آن برای بیماران می‌توانیم به راحتی قبل و بعد از جراحی برای متقاضی تخفیف صدای گوش خراش موتور ایمپلنت در زمان جراحی، کم شدن زمان مراقبت‌های پس از جراحی به خاطر برش ندادن لثه و بخیه نزدن آن، دستیابی به زیبایی با کاشت و قرار دادن روکش ایمپلنت در 1 جلسه و کم شدن تعداد جلسات مراجعه به کلینیک جهت انجام ایمپلنت از هفت به یک جلسه اشاره کرد.

همچنین با کمک راهنمای جراحی میتوان با دقت بسیار بالایی روکش ایمپلنت را از قبل تهیه کرد و در انتهای جراحی برای بیمار متقاضی جایگذاری نمود. جایگزاری زود هنگام روکش باعث میشود آسیب کمتری به لثه وارد شود و فرم و قرارگیری لثه در اطراف ایمپلنت بسیار زیبا باشد و تطابق بیولوژیکی و زیبایی فوق العاده ای به همراه داشته باشد.
از طرفی با این رادیوگرافی ساختارهای اناتومیک مهم مثل اعصاب و عروق و سینوس را میتوان دید تا هنگام جراحی به آنها دست اندازی نشود.

کاشت دندان بدون جراحی برای چه کسانی مناسب تر است ؟
بهترین روش برای بیماران سیگاری
بهترین روش برای بیماران دیابتی
بهترین روش برای بیمارانی که ارتفاع استخوان کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های پیشرفته جابجایی عصب پیشنهاد شده است.
بهترین روش برای کسانی که نیاز به روکش فوری دارند.
بهترین روش برای کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند.

چرا کاشت بدون جراحی اغلب مناسب ترین گزینه است؟
کاهش زمان کاشت دندان
کاهش درد بعد از کاشت دندان
کاهش تورم بعد از کاشت دندان
جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان
کاهش خونریزی بعد از کاشت دندان
استفاده از غذای طبیعی بلافاصله بعد از کاشت دندان
انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان
حفظ لثه بین‌دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان‌های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان‌های عقب
منبع:www.salamatonline.com