دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

تمام نکاتی که باید قبل از لمینیت کامپوزیتی دندان بدانید.

ترمیم زیبایی دندان دغدغه ی بسیاری از مراجعان به دندانپزشکی و دندان پزشک است . امروزه تنها اتفاق خوب دندانپزشکی درمان دندان نیست. ترمیم زیبایی دندان ، بعد ازترمیم یک دندان پوسیده نکته ای بسیار مهم در دندانپزشکی محسوب میشود. کامپوزیت ها موادی هستند که امکان زیبا کردن دندانها را فراهم کرده اند.کامپوزیت در بسیاری موارد زیباتر از روکش است و تخریب بافت سالم دندان هم بسیار ناچیز و در حد صفر می باشد. کامپوزیت های نسل جدید، دندان های کج که قبلا با ارتودنسی انجام میشدرا بطور محدود ولی چشمگیر زیبا تر میکنند . شفافیت ، رنگ ، انعکاس نور و بسیاری موارد دیگر در این کامپوزیت ها برای ترمیم زیبایی دندان خیره کننده است.

انجام کامپوزیت دندان چگونه صورت میگیرد؟
در این روش با کمک مواد رنگ دندان (کامپوزیت) میتوان در مطب و در یک یا نهایتا دو جلسه (با توجه به وسعت کار) بد فرمی ها، بعضی انواع بد رنگیها، فواصل باز بین دندانی، ترکهای دندانی ، شکستگیهای دندانی ، لب پر شدن دندانها ، بهم ریختگیهای دندانی خفیف تا متوسط و … را برطرف کرد .
به یاد داشته باشید که این درمان به صورت کامل در مطب انجام می شود و دیگر نیازی به قالب گیری نیست.

کامپوزیت دندان در واقعیت یک ماده خمیرى شکل است که توسط دندانپزشک بر روى سطح بیرونى دندان قرار می گیرند و سپس فرم داده مى شوند و در نهایت به واسطه ی تابش نور در طول موج هایی معین سخت و به دندان ها چسبانده مى شوند تا مشکلات ظاهرى دندان ها برطرف گردد.
لایه کامپوزیتی که بر روى دندان ها قرار مى گیرد بسیار نازک و ظریف می باشد به همین دلیل براى جبران ضخامت آن باید سطح بیرونى دندان تراشیده شود.

این روش بسیار محافظه کارانه و با حداقل تراش ممکن یا بدون تراش دندان انجام مى شود.قابل توجه کاندیدای کامپوزیت دندان باید بگوییم این درمان تنها طی یک جلسه انجام می شود.از آنجایی که لایه کامپوزیت ونیر به واسطه چسب هاى مخصوص کاملا به سطح دندان باند مى گردند لذا استحکام بسیاری پیدا مى کند که به راحتى شکسته نمی شوند، البته همچنان به مراقبت هایی پس از درمان وابسته است که ذکر خواهیم کرد.

موارد عدم استفاده از لمینت و ونیر کامپوزیتی دندان
1- بیماران با سایش شدید دندانی
2- افراد با عادات دهانی مثل دندان قروچه
3- بهداشت دهانی ضعیف
4- بهم ریختگیهای دندانی شدید

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟
بکار گذاشتن این پوسته روی دندان از پوسیدگی و خراب شدنش جلوگیری کرده و برخلاف روکش های سرامیکی که دور تا دور دندان تراشیده می شود و بخش زیادی از دندان را از بین می برند برای بکار گذاشتن این پوسته روی دندان ها مقدار کمی از آن تراشیده شده و باقی آن دست نخورده باقی می ماند.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟
اگر دندانپزشکی با تجربه و ماهر برای درمان دندان های خود انتخاب کرده باشید و به مواردی که در مقالات پیشین ذکر کردیم به خوبی عمل کنید این روش از طول عمر بالایی برخوردار است. طول عمر لمینت های کامپوزیت به طور معمول 4 سال می باشد اما هرچقدر فرد بیشتر در بهداشت دندان خود بکوشد می تواند طول عمر لمینت دندان خود را افزایش دهد .گاز زدن غذا های سفت مانند ته دیگ و جویدن یخ از طول عمر لمینت کم خواهد کرد. البته اگر کامپوزیت دچار پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد.

آیا لمینت کامپوزیتی برای رفع دندان های تقریبا غیر مرتب هم کاربرد دارد؟
یکی از کاربرد های اصلی لمینت کامپوزیتی رفع غیرمرتب بودن دندان ها است که بنابر حالت فک و شکل دندان ها لمینت یا ارتودنسی و یا هر دو می تواند روش درمان باشد.

معایب کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت سرامیکی
عوض کردن رنگ در طول زمان
طول عمر کمتر

عوارض کامپوزیت دندان
در صورتیکه کامپوزیت دندان با رعایت اصول و به طور صحیح انجام شود هیچ عوارضی ندارد، اما اگر به طرز صحیح انجام نشود می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:
التهاب لثه
این مساله بسیار مساله جدی و مهمی است، در صورتیکه کامپوزیت در مجاورت لثه درست قرار داده نشود به علت گیر پلاک میکروبی (حال یا به دلیل وجود پله و یا نا صافی کامپوزیت در آن ناحیه) می تواند باعث التهاب لثه و یا حتی خونریزی از لثه و در واقع آغازگر بیماری لثه باشد.

بد بویی دهان
در صورتیکه کامپوزیت ونیر به صورت صحیح و اصولی انجام نشود. در برخی موارد دیده می شود که دندان ها همگی با کامپوزیت به هم وصل شده اند و امکان نخ دندان کشید وجود ندارد، این مورد کمتر از بقیه موارد دیده می شود.
در بیشتر مواقع به دلیل عدم پالیشینگ مناسب نخ دندان به طور راحت از بین دندانها عبور نمی کند، به طور مثال خیلی کیپ است و نخ درست رد نمی شود و یا اینکه اضافات کامپوزیت باقی مانده است و باعث ریش ریش شدن و یا بریده شدن نخ دندان می شود و در نتیجه نخ کشیدن به طور موثر انجام نمی شود، این نیز باعث بد بویی دهان می گردد.

باز بودن فاصله بین دندان ها
گاهی بین دندان ها نسبتا باز می ماند، نه البته به میزانی که دیده شود و باعث گیر غذایی و بد بویی دهان می شود. البته بد بویی دهان به علت مورد قبلی یعنی التهاب لثه ناشی از کامپوزیت ونیر غلط نیز ایجاد می شود.

رنگ گرفتن دندان ها
در صورتیکه لبه های کامپوزیت درست قرار نگیرند و یا اینکه درست پالیش نشوند، لبه های کامپوزیت رنگ میگیرند. به طور واضح تر می تواند گفت، باید حدالمکان از ایجاد لبه در کامپوزیت خودداری کرد.

درد بعد از کامپوزیت و حساسیت دندان لمینت شده بعد از درمان
پس از انجام لمینت دندان ، همانند سایر ترمیم ها ، در ابتدا حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد مشاهده میشود. ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین میرود.

تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیک
مراحل ساخت: لمینت نیاز به قالب گیری دارد و طی حدود 10 روز در لابراتوار ساخته می شود.اما ونیر کامپوزیت در همان جلسه اول و در مطب و توسط دندانپزشک زیبایی ساخته می شود.
هزینه لمینت دندان : قیمت ونیر کامپوزیت نسبت به قیمت لمینت سرامیک مناسب تر است.
میزان استحکام در برابر شکستگی : استحکام لمینت دندان ( لمینت سرامیک ) در برابر شکستگی نسبت به ونیر کامپوزیت بسیار بیشتر است.
میزان رنگ پذیری: احتمال تغییر رنگ کامپوزیت دندان بیشتر از لمینت سرامیکی است.
امکان تغییر یا ترمیم: یکی دیگر از تفاوت های ونیر کامپوزیت و لمینت دندان در این است که امکان تغییر در فرم ونیر کامپوزیت دارد اما لمینت سرامیک بعد از ساخت امکان تغییر در آن وجود ندارد. همچنین در صورت شکستن آنها، ونیر کامپوزیت را می توان ترمیم کرد اما لمینت سرامیک را باید تعویض کرد و از اول قالبگیری و ساخته شود ( البته فقط همان یک دندان )

قیمت کامپوزیت دندان
هزینه های درمانی سالیانه در حال تغییر است و این امر به تخصص و تجربه دندانپزشک، تعداد دندان هایی که به این درمان نیاز دارند، منطقه جغرافیایی و بسیاری از عوامل دیگر وابسته است که پس از مراجعه به دندانپزشک مشخص می شود.
منبع:www.salamatonline24.com