دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی،مفید یا مضر؟

از دست دادن یک یا چند دندان اثر چشمگیری در زیبایی ،روحیه و اعتماد به نفس ،هچنین صحبت کردن و تغذیه افراد دارد. ایمپلنت های دندانی توانایی جویدن ، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را به فرد بازمی گرداند. ایمپلنت ها پین های باریک و ظریفی از جنس تیتانیوم خالص سازگار با بدن هستند که درون استخوان فک گذاشته می شوند. ایمپلنت ها جایگزینی مناسب و دائمی برای یک یا چند دندان از دست رفته می باشند.دندانپزشکان معمولا برای جای دندان از دست رفته شما ایمپلنت را معرفی می کنند اما فواید و مضرات ایمپلنت چه می تواند باشد؟در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

موارد استفاده یا عدم استفاده از ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان یک جایگزین عالی برای دندان‌های نداشته یا از بین رفته است. استفاده از ایمپلنت دندان امروزه بسیار رواج پیداکرده است. ایمپلنت‌های دندانی درواقع وظیفه نگهداری تاج دندان به‌جای ریشه دندان طبیعی رادارند.
شما گزینه مناسبی برای استفاده از ایمپلنت های دندانی خواهید بود اگر حداقل دارای یکی از شرایط زیر باشید:
بین دندان های جلو فاصله باشد برای مثال در اثر نبود یک دندان
زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.
زمانی که کلیه دندان های یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.

فواید ایمپلنت کاشت دندان نسبت به درمان های دیگر جایگزینی دندان
دلیل این که متخصصین اغلب ایمپلنت دندانی را به عنوان اولین انتخاب و درمان استاندارد جایگزین دندان از دست رفته معرفی میکنند و به درمانهای دیگر ترجیح میدهند موارد زیر است:
از جهات زیادی مشابه دندان طبیعی و سالم عمل میکند.
از استخوان تکیه گاه دندانها محافظت میشود.اگر فضای دندان از دست رفته خالی بماند یا جایگزین مناسبی برای آن استفاده نشود، مشکلاتی مانند تحلیل و کاهش استخوان فک ایجاد میشود. هنگامی که دیگر استخوان از سمت دندان طبیعی حمایت نمیشود، تخریب شده و سفتی و استقامت خود را از دست میدهد. ایمپلنت دندانی تنها جایگزین دندان طبیعی است که از استخوان محافظت کرده و تولید استخوان طبیعی را تحریک میکند و مانع تحلیل آن میشود.
یک ایمپلنت دندانی ثابت و محکم، طوری جایگزین دندان از دست رفته میشود که از نظر عملکرد، ظاهر و احساس برای بیمار مشابه دندان طبیعی است. گزینه های دیگر جایگزین دندان میتوانند منجر به تحلیل استخوان شده و در خوردن، صحبت کردن، زیبایی لبخند و فعالیتهای دیگر روزمره اختلال ایجاد نمایند.

راه حلی بلند مدت و ماندگار است.
دندان مصنوعی و بریجهای دندانی مرسوم تنها پنج تا ده سال دوام دارند و در صورتی که مراقبت بسیار خوبی از آنها بشود بیش از ده سال دوام خواهند داشت اما پس از آن، زمان تعویض فرا میرسد و باید جایگزین شوند در صورتی که ایمپلنت دندانی اگر چه نیاز به تنظیمات دوره ای دارد اما در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود میتواند تا آخر عمر دوام داشته باشد و هیچ نگرانی ایجاد نکند.
ظاهر صورت و لبخند به صورت طبیعی حفظ میشود.صورت بدون وجود دندانها کمی شل شده و لبها آویزان میشوند و چهره به نظر غمگین میرسد. با ایمپلنت ظاهر طبیعی صورت و لبخند حفظ میشود.

نیاز به ظرفی برای نگه داشتن دندان مصنوعی وجود ندارد.
اگر از ایمپلنت دندانی به جای دندان مصنوعی استفاده کنید دیگر دندانتان برای همیشه در دهان خواهد بود و لازم نیست به دنبال جایی برای نگهداری دندان بگردید. دیگر لازم نیست نگران لغزیدن، لق شدن و افتادن دندان باشید. مسواک و نخ دندان در ایمپلنت دندانی دقیقا همانند دندان طبیعی استفاده میشود و لازم نیست دندان را خارج از دهان تمیز کنید.

از دندانهای سالم محافظت میکند.
در روش بریج، از دندانهای سالم دو طرف دندان از دست رفته به عنوان تکیه گاه برای ثابت کردن دندان مصنوعی استفاده میشود که این امر باعث میشود یک طرف یا هر دو طرف دندان از دست رفته، ساییده شود و در نتیجه دندانهای سالم اطراف دندان از دست رفته نیز صدمه می بینند. بنابراین در بریج دندانهای سالمی که باید از بریج پشتیبانی کرده و آن را نگه دارند خود به مرور زمان دچار مشکل میشوند اما در مورد ایمپلنت چنین نیست. ایمپلنت در استخوان فک جای دارد و کاری به دندانهای سالم اطراف ندارد.

بعد از انجام ایمپلنت به راحتی صحبت میکنید.
دندان مصنوعی متحرک برای برخی افراد یک چالش همیشگی برای صحبت کردن است. با ایمپلنت دندانی عملکرد دهان و تکلم درست همانند دندان طبیعی می باشد.

میتوانید غذاهای مورد علاقه تان را با خیال راحت بخورید.
غذاهای مورد علاقه خود را بدون نگرانی و با خیال راحت میتوانید مصرف کنید و از آنها لذت ببرید. ایمپلنت همانند دندان طبیعی راحت و محکم است و لازم نیست مانند دندان مصنوعی برای مصرف برخی غذاها نگران باشید یا احساس ناراحتی بکنید.

دیگر دچار پوسیدگی تاج دندان نمیشوید.
در تاج مصنوعی ایمپلنت، پوسیدگی اتفاق نمی افتد اما باید طبق برنامه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و کار مراقبت و نظافت آن را هر روز به درستی انجام دهید تا لثه هایتان تمیز بماند، همانند زمانی که دندان طبیعی داشتید.

نگران لغزیدن دندان نیستید.
دندان مصنوعی هنگام خندیدن، صحبت کردن، بوسیدن و غذا خوردن ممکن است از جای خود بلغزد و مجبور باشید دوباره آن را با دست در جای خود قرار دهید. ایمپلنت دندانی در جای خود ثابت است و به صورت طبیعی به استخوان فک جوش خورده است بنابراین هرگز لغزش و جا به جایی نخواهد داشت.

عوارض ایمپلنت دندان
همانند هر عمل جراحی، ایمپلنت دندان نیزبرای برخی از افراد عوارضی به همراه دارد. با این حال، این مشکلات نادر بوده ودر صورت بروز مشکل، معمولا جزئی بوده و به راحتی درمان می شوند. این عوارض عبارتند از:
آسیب به ساختارهای اطراف مانند سایر دندان ها و یا عروق خونی، آسیب عصبی که می تواند درد، بی حسی یا سوزش دردندان های طبیعی شما ایجاد کند. این مشکل می تواند در ناحیه لثه ها، لب ها یا چانه ها نیز به وجود آید.
مشکلات سینوسی، هنگامی که ایمپلنت های دندانی در فک بالا قرار می گیرند، به یکی از حفره های سینوسی شما منتهی می شود و ممکن است این بخش دچار مشکل شود.

اما معایب و مشکلات کلی ایمپلنت های دندانی به شرح زیر است:
1-هزینه ایمپلنت های دندانی
هزینه احتمالا شایع ترین عیب ایمپلنت دندانی است. هزینه ایمپلنت های دندانی چقدر است؟ هزینه پیوند استخوان سینوس چقدر است؟ تاج دندان چقدر است؟ این سوالاتی است که اکثر افراد در مورد هزینه های ایمپلنت دندان می پرسند.
به یاد داشته باشید که ایمپلنت ها بخشی از بدن خواهند شد و بنابراین باید از یک جراح حرفه ای برای این کار استفاده شود. هزینه ایمپلنت نیز بستگی به دشواری و یا سهولت روش دارد.

2-بیمه دندانپزشکی معمولا پروتز ایمپلنت را پوشش نمی دهد.
عدم پوشش دهی بیمه دندانپزشکی یکی دیگر از ضعف های مربوط به روش ایمپلنت است.اکثر بیمه های دندانپزشکی ایمپلنت های دندانی، پیوند استخوانی سینوسی و غیره را پوشش نمی دهند.

3-ایمپلنت های دندانی نیاز به جراحی دارند.
یکی دیگر از معایب ایمپلنت های دندانی این است که نیاز به عمل جراحی دارد. ایمپلنت باید به استخوان شما منتقل شود. جراحی بدون خطر نیست .میزان عوارض ایمپلنت دندانی حدود 1٪ است، اما میانگین آن در حدود 5-10٪ است.
اغلب خطرها ی مربوط به ایمپلنت نیزشامل عفونت، خونریزی طولانی مدت، آسیب رساندن به دندان های دیگر، آسیب عصبی، تاخیردر بهبود استخوان، شکستگی فک و بسیاری موارد دیگر است.علاوه براین شناخت و چگونگی درمان سریع پس از بروز مشکلات ایمپلنت، کلیدی است.

4-جایگزینی ترمیم
یکی دیگر از معایب ایمپلنت های دندانی این است که دندان ها باید روزی جایگزین شوند. اگر دچار overdenture یا یک پل کامل ایمپلنت ثابت با دندان های پلاستیکی شوید، این دندان ها از بین می روند و باید جایگزین شوند.
تاج چینی یا پل روی ایمپلنت می تواند تراشه یا شکستن نیز داشته باشد. دندان هایی که در بالای ایمپلنت قرار می گیرند، از دندان های بدون ایمپلنت متفاوت نیستند.

5- با گذشت زمان ممکن است استخوان های اطراف ایمپلنت های دندانی خود از دست بدهید.
کاهش وافتادگی استخوان در طول سال ها طبیعی است.اما اگراستخوان های فک به طور کامل از بین برود، ممکن است مجبور شوید کل ایمپلنت را جایگزین کنید. جراحی اصلی و طراحی اصلی ساخت دندان ها عامل مهمی در سلامتی درازمدت ایمپلنت های دندانی است.

نکته مهم :
یک دندانپزشک ایمپلنت بسیار ماهر را انتخاب کنید. در بدترین حالت باید گفت که معایب پروسه ایمپلنت دندان یک واقعیت بوده و وجود دارد وبه طور کلی شما با ایمپلنت دندانی با توجه به قبول خطرات و یا معایب کار، این کار را انجام داده اید. البته ، ایمپلنت های دندانی در بسیاری از موارد زمانی که دندان ها از بین می روند بهترین گزینه است.
منبع:www.salamatonline24.com