دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

مزایا و معایب ایمپلنت فوری چیست؟ آیا این درمان برای همه مناسب است؟

ایمپلنت‌های دندانی، علاوه بر اینکه باعث بازگشت زیبایی و عملکرد دندان از دست رفته می‌شوند، سلامت دندان‌های مجاور را نیز بهبود می‌بخشند و باعث افزایش کلی سلامت دهان و دندان می‌شوند. در روش ایمپلنت، در محل دندان از دست رفته، یک ریشه از جنس تیتانیوم به جای ریشه طبیعی دندان کاشت می‌شود. سپس یک تاج ساخته شده که معمولاً از جنس چینی روی آن قرار می‌گیرد که ظاهر و عملکرد دندان طبیعی را تقلید خواهد کرد.امروزه این روش درمانی به دو صورت فوری و چند مرحله ای انجام می شود که درمان فوری آن بسیار پرطرفدار است،اما این درمان برای همه مناسب نیست،در این مقاله سعی کردیم بصورت خلاصه در مورد ایمپلنت فوری،مزایا و معایب آن بیشتر بدانیم.

ایمپلنت فوری چیست؟

در بسیاری از موارد می‌توان کشیدن دندان و کاشت فوری دندان در حفره دندان کشیده شده را در یک روز انجام داد. ایمپلنت فوری غالباً برای دندان‌های جلویی انجام می‌شود. از این روش می‌توان برای جایگزینی یک یا چند دندان به طور همزمان بهره گرفت. غالباً این امکان وجود دارد که دندان را در زمان کشیدن دندان و جایگذاری ایمپلنت به طور موقت روکش کرد. این روکش موقت بلافاصله به ایمپلنت متصل می‌شود. بنابراین گاهی بیمار با دندان به شدت آسیب دیده به کلینیک مراجعه می‌کند، دندان وی کشیده می‌شود، ایمپلنت بلافاصله در حفره دندان کاشته می‌شود و روکش موقت نیز بلافاصله روی ایمپلنت گذاشته می‌شود. در نهایت بیمار پس از ایمپلنت فوری کلینیک را با یک دندان جدید ترک می‌کند. البته تمام بیماران نمی‌توانند از روش کاشت فوری دندان بهره بگیرند و دندانپزشک باید مناسب بودن این درمان سریع را بررسی ‌کند.

ایمپلنت فوری برای چه کسانی مجاز نیست؟

برخی از افراد نمی‌توانند گزینه مناسبی برای نصب ایمپلنت فوری باشند.به برخی از مواردی که مانع می‌شود بیمار از ایمپلنت فوری استفاده کند، اشاره می‌کنیم:

  • مبتلایان به دیابت
  • بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی 
  • افرادی که پروتز درمانی در ناحیه سر و گردن دارند.

اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید قبل از هر کاری پزشک را در جریان مصرف داروهای خود قرار دهید زیرا مصرف برخی داروها، نصب ایمپلنت را برای شما غیرمجاز می‌سازد. همچنین  اگر فرد در زمینه مراقبت‌های بهداشتی نمی‌تواند خوب عمل کند بهتر است از این روش استفاده نکند زیرا بروز هرگونه عفونت در محیط لثه می‌تواند مشکل ساز شود. خوب است بدانید که سیگار کشیدن و دندان قروچه هم به ایمپلنت فوری آسیب می‌رساند؛ پس برای استفاده از ایمپلنت فوری فرد باید از نظر تمام فاکتورهای لازم مورد بررسی قرار بگیرد.

مزیت ویژه ایمپلنت فوری

مزیت ویژه ایمپلنت فوری، کاهش دفعات جراحی و انجام فقط یکبار عمل جراحی است. در ایمپلنت معمولی مراحل کاشت بصورت تدریجی انجام می‌شود و بین انجام هر عمل حدوداً 2 ماه زمان نیاز است، اما در ایمپلنت فوری مراحل در یک مرحله انجام می‌شود و نیاز به زمان و انجام چند عمل جراحی نیست.

چرا ایمپلنت فوری برای همه بیماران ایده آل نیست؟

نکته اول: ایمپلنت فوری برای تمامی بیماران کاربرد ندارد و برای افرادی که استخوان فک محکمی دارند، مناسب خواهد بود. عموماً ایمپلنت فوری برای کلیه دندان های فک پایین مناسب تر است، زیرا این فک از استحکام و قوت بیشتری برخوردار استاما با انجام این نوع ایمپلنت ممکن است 10 الی 15 درصد از موفقیت درمان کاهش یابد بنابراین انجام این ایمپلنت به همه بیماران پیشنهاد داده نمی‌شود و فقط به افرادی توصیه می‌شود که نمی‌خواهند طی مدت زمان طولانی جای دندانشان خالی بماند و زیبایی اولویت اول آن‌ها می‌باشد. برای استفاده از ایمپلنت فوری نیاز است همزمان هم دندان کشیده شود و هم پروتز موقت نصب شود که در این عمل هم نیاز به استخوان‌های محکم و ایده آل و هم هزینه بیشتر برای پروتزهای اولیه است.

نکته دوم : در روش فوری به‌دلیل ساخته شدن یک روکش موقت هزینه درمان نسبت به روش معمول بیشتر است.

معایب ایمپلنت فوری

جایگذاری پروتز موقتی به مهارت بسیار بالای جراح و دندانپزشک نیاز خواهد داشت. زیرا در صورتی که تاج با تکنیک های بسیار دقیق متصل نشود، ممکن است پایه ایمپلنت حرکت کرده که این مسئله موجب شکست درمان خواهد شد..
جوش نخوردن پست فلزی به استخوان فک، عفونی شدن بافت لثه و شکست ایمپلنت در صورت وارد شدن نیروی زیاد به آن را می توان از عللی دانست که این درمان را نافرجام می کند
امکان لطمه خوردن به مرحله جوش خوردن ایمپلنت در فک در صورت از معایب ایمپلنت های فوری است.

مقایسه ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

هر دو ایمپلنت فوری و معمولی برای جایگزینی دائمی دندان غائب به کار برده می‌شود. اما اگر کاشت دندان به روش متعارف و طولانی مدت انجام شود، دندانپزشک باید چند هفته قبل از کاشت دندان صبر کند تا مطمئن شود که استخوان کافی اطراف ایمپلنت تشکیل شده است و استخوان می‌تواند به خوبی ایملپنت را نگه دارد. از سوی دیگر دندانپزشکان با بهره‌گیری از مهارت‌های جراحی پیشرفته می‌توانند کاشت دندان را بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام دهند. به این ترتیب نیازی نیست که بیمار روزها بدون دندان منتظر آماده شدن ایمپلنت بماند.
هزینه کاشت فوری  دندان مسلماً از هزینه دیگر روش‌های جایگزینی دندان بالاتر است. بااین حال اگر مزایای ایمپلنت فوری، یعنی عدم نیاز به انتظار طولانی، استحکام و دوام بالا، راحتی و سهولت درمان را در نظر بگیرید، به احتمال زیاد به این نتیجه می‌رسید که کاشت فوری دندان ارزش این سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارد.