دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

ایمپلنت دندان، درمانی تا پایان عمر

جایگزین کردن دندانهای از دست رفته به نحوی که بتوانند همانند دندانهای طبیعی عمل کنند از آرزوی دیرین بشر بوده است. تلاش دندانپزشکان در گذشته عمدتاً به جایگزین کردن تاج دندان از دست رفته محدود می شد. اما بتدریج اندیشه جایگزینی ریشه دندانها به ذهن ها خطور کرد و این اولین قدم در جهت ساخت ریشه دندانها به شکل مصنوعی بود. پیشرفت های فراوان پزشکی و کشف فلزاتی که در بدن قابل تحمل باشند شرایط را برای ساخت ریشه های مصنوعی مساعدتر نمود. امروزه استفاده از این ریشه های فلزی که ایمپلنت نامیده می شوند به یک روش درمانی رایج، مطمئن و قابل اعتماد جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته تبدیل شده است.

ایمپلنت دندان از چه جنسی است و چگونه کار گذاشته می شود؟
ایمپلنت دندان قطعه ای از فلز تیتانیوم است که اغلب به شکل ریشه دندان می باشد و داخل استخوان فک قرار داده میشود.ایمپلنت دندانی بعنوان پایه ای جهت قرار دادن پروتز روی آن استفاده می شود و باز سازی تاج دندانهای از دست رفته با استفاده از این پایه ایمپلنت مقدور می گردد.

مزایا و کاربرد ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان در یک ناحیه بی دندان جلوگیری خواهد کرد. مناسب ترین و ایده آل ترین شرایط استفاده از ایمپلنت دندان، وجود استخوان فک به اندازه کافی و کیفیت مناسب است. در شرایط کمبود استخوان در هر دو فک بیمار با استفاده با استفاده از مواد پیوندی و استخوان ساز و تکنیک های جدید امکان به کارگیری ایمپلنت های دندانی فراهم می شود.

طول عمر ایمپلنت های دندانی چقدر است؟
با پیشرفت های روز فزونی که دندانپزشکی زیبایی دارد انتظار می رود بیشتر ایمپلنت های دندان عمر نا محدودی داشته باشند البته طول عمر یک درمان ایمپلنت دندان بستگی به عوامل متعددی چون بهداشت و نحوه نگهداری توسط بیمار، قطر و طول ایمپلنت دندان، توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت دندان نیز دارد.

برای چه کسانی نمی توان ایمپلنت دندان گذاشت؟
در مواردی که بدن توانایی ترمیم و التیام را نداشته باشد (مانند دیابت کنترل نشده) امکان استفاده از ایمپلنت دندان نیست. البته در صورتی که دیابت فرد تحت کنترل پزشک قرار گیرد درمان موفقیت آمیز خواهد بود. در افرادی که برای درمان سرطان ها، شیمی درمانی می شوند پس از پایان درمان های مذکور امکان گذاشتن ایمپلنت دندان وجود دارد.

چه کسی عمل ایمپلنت دندان را انجام می دهد؟
کاشت دندان از اعمال تکنیکی و علمی دندانپزشکی است و تکنیک های آن در سطح بالایی قرار دارد. بهترین متخصص ایمپلنت دندانپزشکی است که تکنیک های ایمپلنت دندان را در سطح عالی آموخته باشند.

هزینه ایمپلنت و ماندگاری ایمپلنت چقدر می باشد؟
هزینه ایمپلنت بعلت تعداد کمپانی ها ی سازنده این قطعه در آسیا ، اروپا و امریکا دارای قیمتهای متفاوت است و در بعضی از انواع آن هزینه یک ایمپلنت کمتر از هزینه یک بریج و موارد جانبی آن می باشد و مادام العمر میباشد.همچنین امکانات مطب یا کلینیک و تبحر دندانپزشک نیز می تواند بر این قیمت تاثیراتی بگذارد.

نگهداری ایمپلنت دندان چگونه است؟
رعایت بهداشت مطلوب بسیار حائز اهمیت است بنابر این باید استفاده از نخ های مخصوص برس های مخصوص و مسواک های واتر پیک با دقت اطراف پایه های ایمپلنت دندان تمیز می شود که این کار توسط دندانپزشک آموزش داده می شود.

آخرین دست آورد های کاشت دندان چیست؟
با استفاده از روش overdenture بیماران با حداقل زمان احساس واقعی دندان طبیعی را احساس خواهد کرد. روش جدید immediate implantation (کاشت سریع) که ایمپلنت دندان درست پس از کشیدن دندان جای گذاری شود. در صورتی که ضخامت استخوان و سلامتی استخوان ایده آل باشد در حداقل زمان بیماران صاحب دندان های طبیعی و زیبا و کار آمد خواهد شد. امروز با بهره گیری از جدیدترین وسایل تشخیص از جمله توموگرافی کامپیوتری و سه بعدی و ساخت مدل راهنما کیفیت- کمیت استخوان و تعیین موفقیت درمان ایمپلنت دندان وتعیین زاویه قرارگیری ایمپلنت دندان به راحتی برای تیم کاشت دندان میسر است.

نکته مهم:
با بهره گیری از روش های جدید و تکنولوژی روز دنیا دانش ایمپلنت دندان آن چنان گسترش یافته که بیماران نگرانی های قبلی خود را نسبت به نتیجه درمان، موفقیت درمان و یا درد و تروماهای ناشی از کاشت دندان برای همیشه فراموش خواهند کرد. در آخر باید بدانیم کاشت ایمپلنت دندان توسط متخصص کاشت دندان و ایمپلنتولوژیست آسان تر از آن تصوری است که در ذهن داریم.