دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

چه روشی برای بلیچینگ دندان ها موثرتر است؟

میلیون ها نفر در معرض تغییر رنگ دندان هستند که در درجه های مختلف ایجاد می شود. حتی کسانی که مرتب مسواک زده، از نخ دندان استفاده کرده و به دندانپزشک مراجعه می کنند، باز هم ممکن است بر اثر مواد غذایی خاص، عوامل محیطی و گذشت زمان، دچار جرم و زردی دندان شوند. در سال‌های اخیر محصولات زیادی نیز برای سفید کردن دندان ها در داروخانه‌ها وسوپرمارکت‌ ها ارائه می‌شوند که به علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌گردد. خوشبختانه، سفید کردن دندان ها به روش های حرفه ای، یک روش فوق العاده برای پاک کردن یا نابود کردن لکه ها روی دندان بوده و به ایجاد لبخند طبیعی ، زیبا و سفید به شما کمک می کند. بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان، یکی از این روش ها است.

چرا دندان ها زرد می شوند؟
قبل از صحبت در مورد بلیچینگ دندان باید ببینیم اساسا دندانها چرا زرد می شوند؟دندانها از دو بخش مینا و عاج تشکیل شده اند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان میشود . ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر است که منجر به داشتن دندانهایی با شفافیت بیشتر میشود. اما به هر حال به مرور زمان بر اثر سایش مینا شکست نور کمتر شده و رنگ عاج نمایانتر میشود. ضمنا بعضی رنگدانه ها نیز به داخل خلل و فرج مینا نفوذ کرده و با کریستالهای مینایی باند میشود که تغییر رنگ واضحتری را باعث میشود. گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب میکند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندانها میشود.

بلیچینگ دندان چطور عمل میکند؟
بلیچینگ Bleaching یعنی سفید کردن دندانها بوسیله مواد خاص اکسید کننده مثل پر اکسید هیدروژن است. مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود.سفید کردن دندانها یا بلیچینگ درمانی است که در آن بد رنگیها و رنگدانه هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندانها شده و حتی بعضی بد رنگیهای ژنتیکی را بر طرف نموده ودندانهایی سفید و زیبا را به شما هدیه میکند.
توجه توجه : در این روش نیز همانند تمام روش های درمان زیبایی دندانپزشکی،حتما قبل از انجام باید تمام دندانهای پوسیده باید ترمیم شوند تا مشکلات زیادی از جمله حساسیت شدید دندانی ایجاد نشود.

روش های بلیچینگ کردن دندان
دو روش کلی برای سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ وجود دارد که از نظر مراحل و هزینه بلیچینگ دندان متفاوت هستند:
1 - بلیچینگ در خانه (Home Bleaching): در این روش دندان‌پزشک شما در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالب‌گیری می‌کند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل می‌دهد که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندان‌های شما بماند تا سفید شود بین دندان‌ها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم برای بلیچینگ در خانه به شما داده می‌شود.

2 - بلیچینگ در مطب (Office Bleaching): در این روش با استفاده از مواد مخصوص از لثه‌ها محافظت می‌شود، سپس مواد سفیدکننده با غلظت بالا روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. ماده موثر بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال می‌شود، بعضی با نور و بعضی با گرما و فرق چندانی بین آن‌ها وجود ندارد. هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است.

کدام روش سفید کردن دندان‌ها بهتر است؟
اساتید علم زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل می‌شود که هر دو این روش‌ها با هم انجام بگیرد. یعنی ابتدا office bleaching و سپس home bleaching. تبعا نتیجه‌گیری در زمان کم‌تر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می‌افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل می‌شوداما مطمئن ترین و موثرترین روش بلیچینگ، بلیچینگ در مطب با استفاده از دستگاه اشعه مخصوص بلیچینگ و حفاظت دقیق دندانپزشک می باشد.

مزیت بلیچینگ دندان ها توسط دندانپزشک
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از روش بلیچینگ دندان موثر بودن و دوام آن است. نتایج استفاده از روش بلیچینگ دندان ، بسیار چشمگیر تر از نتایج دیگر روش های سفید کنندگی دندان است.با استفاده از محلول سفید کننده در روش بلیچینگ، عمل سفید کنندگی دندان صورت می گیرد. درمان در کمتر از یک ساعت به طور کلی انجام می شود و نتایج آن نیز بسیار قابل توجه است.دلیل این امر این است که استفاده از این روش شیمیایی،، بسیار قوی تر ازمحصولات مشابه است. اما نظارت دندانپزشک هم ضروری است. حتی دندان های بسیار زرد و جرم گرفته را می توان با روش بلیچینگ دندان ، به صورت حرفه ای سفید سازی و درمان کرد.

عوارض بلیچینگ کردن دندان ها
به طور کلی، تنها خطر و عارضه عمده ای که در مورد بلیچینگ دندان به چشم می خورد، حساسیت برخی افراد نسبت به آن است و این حساسیت به ویژه در ساعت های اولیه پس از درمان مشخص می شود.
دندانپزشک شما اطمینان حاصل خواهد کرد که این حساسیت حاد نیست. اگر احساس حساسیت جزئی دارید، توصیه می شود که دهان خود را با آب گرم بشویید تا از ناراحتی جلوگیری کنید. حساسیت دندان به تدریج محو خواهد شد.

با بلیچینگ دندانها چقدر سفیدتر میشوند؟
این سوالی است که هیچ کس نمیتواند به آن پاسخ قطعی بدهد. ممکن است از یک درجه تا چندین درجه بسته به جنس دندانها و نوع رنگدانه های رسوب کرده بین دندانها متغیر باشد.

بعد از بلیچینگ، دندانها تا چه مدت سفید می مانند؟ مراقبتهای بعد از بلیچینگ دندان چیست؟
این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنیهای رنگدانه دار کمک میکند دندانها به مدت طولانی تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندانها به صورت دایمی سفید بمانند.
منبع:www.salamatonline24.com