دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

آیا می توان بدون تراش دندان ها را لمینت کرد؟

بسیاری از افراد از داشتن دندان‌هایی نامرتب و بد رنگ ناراحت هستند و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس در این افراد گشته است اما امروزه علم دندانپزشکی تقریبا جای هیچ‌گونه نگرانی را باقی گذاشته است. شاید فکر کنید تنها روشی که می‌توان به وسیله آن دندان‌ها را مرتب و زیبا جلوه داد ارتودنسی باشد اما این تنها راه نیست و روش‌های دیگری هم مثل لمینت برای این کار وجود دارد.در این مطلب مراحل لمینت دندان را شرح می دهیم و این نگرانی را پاسخ می دهیم که آیا لمینت بدون تراش هم ممکن است؟

لمینت چیست؟
لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق‌العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند. درواقع این لایه همرنگ دندان‌ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها شده و اگر دندان‌ها با فاصله در کنار هم باشند فاصله را بسته و بر روی دندان‌هایی که شکستگی دارند انجام می‌گیرد. همچنین لمینت در مقایسه با دندان‌های طبیعی در مقابل لکه و تغییر رنگ مقاوم‌تر است.

انواع لمینت
ونیرهای سرامیکی
ونیرهای کامپوزیتی

مراحل لمینت دندان به روش سرامیکی
مشاوره با دندان پزشکی زیبایی
قالب گیری
ساخت در لابراتوار دندان پزشکی
چسباندن لمینت روی سطح دندان

فرآیند انجام لمینت به روش سرامیکی چگونه است؟
1: فرآیند ساخت لمینت ها می تواند برای دو دندان به طور همزمان صورت گیرد. در مرحله اول و مشورت با دندان پزشک خود، انتظاراتتان را بازگو کنید. با اینکار پزشک بهترین تکنیک به منظور نتیجه ی رضایت مند، را انتخاب و اجرا می کند.

2: جهت آماده سازی دندان ها برای نصب لمینت ، دندان پزشک حدود نیم میلیمتر، به اندازه ضخامت لمینت، روی سطح دندان را تراش می دهد. تراش دندان بخاطر صاف شدن سطح دندان است و آسیبی به ساختار دندان فرد و مینای آن نمی زند.

3: برای تراش مینای دندان ؛ از بی حسی موضعی در این ناحیه استفاده می شود و بعد از تراشیدن دندان مرحله قالب گیری انجام می شود و این قالب به لابراتوار فرستاده می شود ، تا مرحله ساخت لمینت دندان صورت گیرد.

4: دو تا چهار هفته ساخت لمینت دندان طول می کشد. که در این فاصله زمانی می توان از روکش های موقت استفاده کرد.

5: پس از ساخت لمینت دندان ، دندان پزشک ، لمینت آماده شده را موقت روی دندان فرد قرار می دهد، تا رنگ و اندازه آن مورد بررسی قرار گیرد. رنگ لیمنت دندان مطابق با چسب لمینت دندان است.

6: پس از ساخت لمینت ، دندان ها تمیز می شوند و با تراش دادن دندان ،سطح دندان زبر می شود، تا قدرت چسبندگی بیشتر شود.

7: بعد از نصب دقیق و درست بر روی سطح دندان ، دندان پزشک از تابش پرتوهای نوری برای چسبیدن لمینت بر روی سطح دندان استفاده می کند و این پرتوها سبب می شود تا سرعت چسبیدن دندان بالاتر رود.

8: در آخرین مرحله دندان پزشک تجویز می کند تا چند هفته پس از نصب لمینت دندان، برای بررسی دوباره ویزیت شوید.

انتخاب رنگ لمینت دندان
انتخاب رنگ لمینت دندان بستگی به جنس، سن، رنگ چهره وسلیقه بیمار دارد. رنگ لمینت دندان را می توان ، سفید تر از رنگ دندان های طبیعی فرد انتخاب کرد.
عملکرد درست لمینت نیز در کنار جنبه ی زیبایی آن حائز اهمیت است، پیوست صحیح و محکم دندان طبیعی و لمینت سرامیکی ضروری است. میان دندان طبیعی و لمینت از رزین حساس به نور استفاده می شود تا پس از نصب لمینت بتوان با تاباندن اشعه ای خاص آن را محکم کرد.

آیا لمینت بدون تراش دادن دندان امکانپذیر است؟
نکته مهم دریافت اطلاعات کافی درباره تمام این گزینه هاست تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.
وقتی بیماران برای انجام کارهای زیبایی دندان به دندانپزشک مراجعه می کنند چیزی که بیشتر از همه برای آنان اهمیت دارد، آسیب ندیدن دندان های آنان می باشد. لمینت یکی از کارهایی است، در صورتی که به پزشک متخصص و ماهر مراجعه نکنید نمی توانید بدون آسیب رساندن به دندان ها به نتیجه دلخواه برسید.در واقع وقتی تصمیم به انجام لمینت دندان میکنید باید بدانید که تراشیدن دندان خود یکی از کارهایی است که باعث آسیب به دندان ها می شود.
باید توجه داشت که هیچ ماده ای قابل مقایسه با نسج دندان نمی باشد.نسج دندان بسیار با ارزش است بنابرین در روش های درمانی و زیبایی دندان سعی می شود دندان تراشیده نشود . همچنین اگر بعد از گذشت مدت زمان طولانی مشکلی برای لمینیت ها بوجود آمد ، نمی توان تغییری را در دندان تراش خورده ایجاد کرد بنابرین دو مرتبه دندان باید لمینیت شود .این در حالی است که اگر برای قرار دادن لمینیت تراشی بروی دندان داده نشود در آینده حتی با برداشتن لمینیت بافت دندان کاملا سالم می باشد.
در صورتی که بتوانید دندانپزشکی متخصص و با تجربه در زمینه لمینت دندان پیدا کنید در صورتی که آگاهی و علم مورد نیاز برای لمینت دندان بدون تراش دندان را داشته باشید میتوانید از این مزیت برخوردار شوید که علاوه بر بهره مندی از دندان هایی سالم، دندان هایی زیبا و لبخندی زیباتر را دارا هستید.
منبع:www.salamatonline24.com