دکتر امیرحسین سربازی، متخصص پروتز های دندانی و ایمپلنت

از دندانپزشکی ترمیمی چه میدانید؟

دندانپزشکی ترمیمی (Operative Dentistry) علم و هنر تشخیص، پیش آگهی و درمان ضایعاتی در دندان‌هاست که برای تصحیح آنها نیازی به ترمیمهای پوشش کامل (Full coverage) تاج دندان نیست. درمان‌های ترمیمی به ترمیم صحیح شکل، عملکرد و حفظ یکپارچگی دندان‌ها در ارتباط با بافت‌های سخت و نرم مجاور برمیگردد. موارد تجویز درمان ترمیمی بر اساس سه نیاز درمانی پوسیدگی، دندان‌های تغییر رنگ یافته، شکسته یا بد رنگ و جایگزینی ترمیم‌های قبلی است.

کارهایی که دندان‌پزشکان ترمیمی و زیبایی انجام می‌دهند به این ترتیب است:
مرتب کردن و نظم دادن به دندان‌ها
این‌طور به نظر می‌رسد که مرتب کردن و نظم دادن به دندان‌ها جزو وظایف متخصص ارتودنسی است. هرچند این نظر درست است، اما ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌هاست و بعضی از بی‌نظمی‌های مختصر توسط دندان‌پزشک ترمیمی قابل‌اصلاح خواهد بود.
در بی‌نظمی‌های زیاد بیمار باید برای درمان به متخصص ارتودنسی ارجاع داده شود. بعد از اصلاح ناهنجاری‌های دندان، مثلا در صورتی که فواصل بین دندان‌ها زیاد باشد، متخصص ترمیمی می‌تواند فواصل بین دندان‌ها را کمتر کند.

ترمیم دندان‌های شکسته
دندان‌ها ممکن است در اثر ضربه دچار شکستگی‌های طولی شوند. در این مواقع می‌توان با استفاده از مواد همرنگ دندان یا کامپوزیت فاصله شکستگی را پر کرد. شکستگی‌هایی که عرضی هستند هم قابل‌ترمیم‌اند.

سفید کردن دندان
علت تغییر رنگ دندان ممکن است داخلی یا خارجی باشد. عوامل زیادی در تغییر رنگ دندان نقش دارند؛ استعمال سیگار، جراحی، بیماری، مصرف داروها، بیماری‌های سیستمیک در دوران جنینی و... عوامل ایجاد‌کننده تغییر رنگ باید هنگام سفید کردن دندان حذف شود. روش‌های متعددی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد مانند بلیچینگ و... که این کار را هم دندان‌پزشکان ترمیمی و زیبایی انجام می‌‌دهند.

روکش کردن دندان
روکش یا همان پروتز دندان زمانی استفاده می‌شود که شدت تخریب در دندان زیاد است. روکش از انهدام دندان باقی‌مانده جلوگیری می‌کند و زیبایی دندان را هم برمی‌گرداند. اگر روکش مستلزم تنظیم دقیق دندان‌ها باشد، متخصصان پروتز دندان باید آن را انجام دهند در صورتی که دندان‌ها تماس مناسبی داشته باشند، متخصصان ترمیمی هم می‌توانند این کار را انجام دهند. مهم‌ترین مزیت روکش زیبایی است، ولی معایبی هم دارد چون برای گذاشتن روکش تراش دندان‌ لازم است.

تعویض آمالگام با کامپوزیت
بعضی از افراد که دندان پرشده با آمالگام دارند از رنگ آن راضی نیستند و برای تعویض آن با کامپوزیت یا همان ماده همرنگ دندان مراجعه می‌کنند. البته این کار نیز مربوط به دندان‌پزشکان ترمیمی است، ولی از نظر علمی نباید چنین کاری انجام گیرد، مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد.

تغییر در اندازه دندان
بعضی از افراد دندان‌های بسیار کوچکی دارند و دوست دارند دندان‌ها از نظر اندازه کمی بزرگ‌تر شوند. برای انجام چنین کاری باید به فضای اطراف دندان توجه کرد. این کار بسیار ظریف است و نباید باعث اختلال در صحبت کردن، تماس دندان‌ها و... شود.

ساییدگی دندان
در صورتی که سایش دندان زیاد باشد، علت سایش باید مشخص شود. بعضی از بیماران ممکن است دچار دندان‌قروچه باشند. مشکل دندان‌قروچه باید حل شود. سپس دندان‌ها از نظر فضا بررسی شوند و دندان‌پزشک ترمیمی آنها را بازسازی کند.
منبع:www.salamatonline24.com